doetsjka.reismee.nl

De brief van Evelyn

Evelyne is een van de tienermoeders uit het babysittersproject. Zij was er vanaf het eerste begin bij. Doordat zij een van de weinige meiden is die Engels spreekt, heb ik geregeld contact met haar.

Ze brengt haar zoontje Jerry één dag in de week naar de babysitter en dit bevalt haar goed. Op die dag, geeft ze aan net wat meer geld te verdienen in de stad dan anders.
Vaak ook geeft ze haar inbreng in het project, vertaalt voor andere meiden en geeft aan hoe de dingen verlopen. In het begin was ze juist erg sceptisch over het project, en gaf ze aan haar kind niet naar een babysitter te willen brengen. Heel leuk om te zien hoe ze van mening is veranderd en nu zeer betrokken is bij het project.

Maar geld verdienen met bonen sorteren, houtskool verzamelen of rottend fruit van de weg rapen is niet wat ze haar hele leven wil doen. Ze heeft me enkele keren gevraagd om een sponsor voor haar te zoeken, zodat ze haar middelbare school af kan maken. Daarna zou ze graag een course willen volgen, welke course dan ook, om aan het werk te kunnen.

In haar verhaal en brief geeft ze aan dat ze, zoals vele andere meiden hier in de sloppenwijk, vanwege armoede vanuit het Noorden van het land naar Jinja is gekomen. Dat was in 2012. In de tijd dat een project haar sponsorde om S3 (middelbare school klas 3) af te maken en een ander project haar onderdak verschafte, heeft een man haar bezwangerd. Vlak daarna was zij weer genoodzaakt om onderdak te zoeken in de sloppenwijk. Daar woont ze nu nog, samen met Jerry.

In haar brief vraagt ze mijn landgenoten of zij iemand weten die haar zou kunnen sponsoren om de laatste twee jaren van haar middelbare school af te maken. Dat komt neer op 723.000 Oegandese shilling (dat is €217,-) per jaar.

Daarnaast wenst ze jullie allemaal alvast een voorspoeding 2015! Een beetje vroeg zou je misschien denken, maar op verschillende plaatsten wordt hier de kerstboom al gezet. Compleet met gekleurde lampjes, bij 35 graden. Oeganda zit vol verrassingen.

Liefs, Diede

linda

Wauw, weer een bijzonder leven waar je over schrijft! Ik wens jou en allen die je steunt veel goeds toe!
Ook je foto's zijn indrukwekkend.

lieve lindagroet